Vorige exposities

2022

De expositie voor de 40-dagentijd in 2022 werd verzorgd door Henk Pruijsen met overwegend olieverfschilderijen en een aantal aquarellen.
Alle werken, met als thema ‘Rust’, zijn geïnspireerd op het vaak zo vriendelijke en uitnodigende platteland in bepaalde streken van Frankrijk, zoals de historische Auvergne waar de kunstenaar tientallen jaren kind aan huis was.
Oude romaanse dorpskerkjes en kerkelijk symbolen, maar ook de vredige omgeving daaromheen in een samenhangend geheel, passend bij de gedachte van onthaasting en bezinning die ook de 40-dagentijd kenmerkt.

Henk Pruijsen is afkomstig uit het Brabantse ’Land van Altena’ – het rivierenland – en is na studies aan het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder en de Technische Universiteit Eindhoven zijn gehele werkzame leven aan de Marine verbonden gebleven.
Daarna heeft hij, via studie aan de Wackersacademie te Amsterdam, zijn oude teken- en schilderhobby meer vorm gegeven. Sedert 1983 woont hij op Wieringen en is daar al menig jaar betrokken bij culturele activiteiten in en buiten de Hippolytuskerk.

2021

Zomexpositie Rein Veldboer

Ondanks het dit jaar weinig uitnodigende karakter van de Hippolytuskerk, met als blikvanger een werkplaatsachtige toegang en een toren in de steigers en daarnaast ook nog eens de slagschaduw van de coronapandemie hebben toch velen de stap genomen om een voet over de drempel te zetten. Voor velen om reden van de publiciteit rond de expositie van houtsculpturen maar voor veel anderen omdat nu eenmaal een open kerk nieuwsgierigheid opwekt. Bijna gebruikelijk was er belangstelling voor het toch wel beroemde Knipscheerorgel en ook voor het bespelen ervan. Ook gebruikelijk was de genealogische zoektocht naar verre verwanten waarvan de naam op de predikantenborden voorkomt. Dit jaar kwam het voor dat zeer verre familieleden zochten naar Pibo Ovitius; een eigenlijk typische naam waar je zonder navraag nauwelijks bij stilstaat. Steeds weer blijkt die magische aantrekkingskracht voor latere generaties van de predikantenborden. Verrassende zaken het voor een toezichthouder soms interessant en leuk maken. Vaak ook bezoek van mensen met een bouwkundige achtergrond met interesse in de bouwgeschiedenis van de kerk en soms uitgerust met veel kennis daarvan.
De zomeropenstelling is een mooie traditie geworden. Schijnbaar saaie en lege middagen kunnen ruimschoots gecompenseerd worden door leuke gesprekken.

Rein Veldboer komt uit Oosterland. Zijn boeiende verzameling werken met als thema ‘Moeder en kind’ of ‘Geborgenheid’ werd als hartverwarmend ervaren. Zoals hij zelf zei, moeten zijn beelden ruimte krijgen en dat kregen ze hier nu ook. Met onder andere een uitdagende ophangconstructie werd een alleraardigst geheel tot stand gebracht.  Alles kwam zeer goed tot zijn recht en was bovendien zeer betaalbaar (uitspraak torenrestaurateur). Dit bleek later ook uit het feit dat enige beelden verkocht zijn. Bewonderende commentaren van collega’s. Over gebrek aan belangstelling had de kunstenaar verder zeker niet te klagen. Een uitgebreid artikel in het Noord Hollands Dagblad, een interview op radio Noord Holland en tot slot een film die nu over zijn passie wordt gemaakt.

2020

De weken voor Pasen zijn voor velen een tijd om stil te staan bij wat ons ten diepste beweegt. We houden ons leven tegen het licht en gaan op zoek naar een nieuw perspectief. Waar sta ik? Waarnaartoe ben ik onderweg? Wat houdt me gaande? De protestantse gemeenschap noemt dit de 40 dagentijd die traditiegetrouw begint op Aswoensdag.
Deze expositie werd wegens de coronauitbraak in de veertigdagentijd geannuleerd en als zomerexpositie alsnog opengesteld.

2019

Zomerexpositie: “Door het oog van de naald”. Gebreid 7-delig kunstwerk door leden van het breicafé op Texel, verbeeldend een schipbreuk.
Veertigdagentijd: Glasraamkunst, Marije Wolfwinkel.

2018
Veertigdagentijd: “Beleving”. Schilderijen van Willem van den Heuvel. 
Zomerexpositie: “Op Wieringen”. Klederdracht rond 1900, schilderijen van Gert Rasch en Wieringer souvenirs.