Storm 1674

Op 1 september 2024 organiseren wij een stormachtige middag in de Hippolytuskerk met de bekende Noord-Hollandse weerman Jan Visser.

Deze zondagmiddag gaan we terug in de tijd naar woensdag 1 augustus 1674: een warme en benauwde dag die zou eindigen in een knetterend onweer. Er vielen kanjers van hagelstenen en de wind zwol aan tot orkaansterkte. Het was een ramp.
De dichter Gerrit Jansz. Kooch schrijft:

Dees wint quam hier soo metter vlucht
gelijck een blicksem uyt de lucht
met sulck een schrickeljck tempeest
geen huijs waer ongeschent geweest

Toen het ‘schrickelick tempeest’ was uitgeraasd, lag de Hippolytuskerk er troosteloos bij. De toren was zo’n beetje gehalveerd en het middenschip helemaal ingestort.
Het gebrandschilderde raam in de noordgevel van de kerk, aangebracht na de restauratie in 1676, herinnert aan deze gebeurtenis.

Deze episode uit de geschiedenis van de Hippolytuskerk zal centraal staan.

• De bekende Noord-Hollandse weerman Jan Visser brengt een presentatie over de heftigste atmosferische fenomenen die het weer soms kunnen bepalen.
  • Oorspronkelijke teksten klinken in declamatie en muziek, een stormrapsodie wordt gespeeld op het monumentale Knipscheerorgel.
    Muziek gecomponeerd door Kors Jan Snoeij, organist van de Hippolytuskerk.
  • De expositie van zeeschilders, met hun individuele opvattingen over het fenomeen storm, is deze middag ook nog te bezichtigen.

Praktische informatie:

• Zondagmiddag 1 september
  • Aanvang 15.30 uur, einde ± 17.30 uur
  • Toegang gratis, uw gift wordt zeer op prijs gesteld
  • Aanmelden via e-mail:
    storm1674@hippolytuskerk.nl
    N.B. Gelieve in uw mail aan te geven met hoeveel personen u komt!